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DAN AP 칼럼 다이빙 안전 캠페인: 프로펠러 부상과 보트 안전 By Scott Jamieson, DAN Asia-Pacific 2018/11

DAN AP 칼럼
다이빙 안전 캠페인: 프로펠러 부상과 보트 안전
By Scott Jamieson,
DAN Asia-Pacific


2018년 초 4개월만에 보트 프로펠러 충돌 사고로 최소한 3명의 다이버/스노클러가 사망하는 안타까운 사고가 발생했는데 각각 태국, 필리핀, 인도네시아에서 일어났다. 그러나 그 외에도 보고되지 않은 수많은 부상 사고들이 있었을 것으로 보인다.
이 숫자는 DAN이 매우 우려하는 것이며, 모든 다이버들 역시 걱정해야 할 사안이다. 보트 프로펠러 사고와 관련된 안전에 초점을 맞추는 캠페인을 재개할 때가 되었다고 생각하고 있다.
프로펠러 부상은 방지할 수 있음에도 불구하고 불행하게도 지금까지는 다이빙 사고 중에서 너무 흔하게 발생하고 있다. 많은 프로펠러 사고들이 적절한 치료를 할 수 있는 의료시설이 충분하지 못한 오지, 보트 운전자에 대한 허가나 규제가 없거나 빈약한 곳에서 일어나고 있다. 그렇다고 호주나 뉴질랜드 같은 나라들이 이런 사고에 면역되어 있다고 말하는 것은 아니며, 아시아 패시픽의 다른 나라들에서 더 많은 사고들이 일어나고 있다는 것을 단순히 강조하는 것일 뿐이다.

프로펠러 사고의 주요 원인은 무엇인가?
지난 10년간 보고된 사고 사례를 리뷰하니 다음과 같은 4가지 주요한 범주가 있는 것 같다:
1.보트 운전자가 주변 환경을 불충분하게 감시하면서 그 지역에 있는 다이버들을 인지하지 못했다.
2.인근 물 속에 다이버가 있는데도 보트 운전자가 보트를 움직이려 하였다.
3.다이버/스노클러가 보트 항로에서 상승했으며, 깃발이나 부이를 사용하지 않았거나 보트의 왕래가 잦은 곳에서 다이빙 활동을 수행하였다.
4.파도나 조류에 의해서 다이버가 보트 프로펠러 쪽으로 밀렸다.

이들은 프로펠러와 관련해 다이버/스노클러들의 안전을 증가시키기 위해서는 양방향의 접근이 필요하다는 것을 의미한다.

1.프로펠러 사고를 회피하기 위해 다이버/스노클러들이 주변 인식 능력을 증가시키도록 다음과 같이 한다;
• 선명하게 보이는 다이빙 깃발을 사용한다.
• 다이빙 부이나 SMB를 사용한다.
• 보트 통행이 잦은 지역을 피하도록 경계한다.
• 선원들에게 알리지 않고 보트 후미에서 상승하거나 수영하는 것을 피한다.
• 다이버들에게 보트에 타기 위해 접근할 때에는 선원들의 지시를 따르도록 시킨다.

2.보트 운전자들에게는 다음과 같은 방법으로 다이버들을 인식할 필요가 있다고 강조한다:
• 수중에 다이버가 있는지 볼 수 있는 높은 곳에서 적절히 감시한다.
• 다이버가 근처에 있다는 것을 나타내는 깃발(밤에는 라이트 신호)들의 종류를 안다.
• ‘다이버 입수’ 경고지역 주변의 출입 제한 및 속도 제한 규정이 있다면 알아야한다. 법규가 없다고 해도 조심해서 속도를 늦추어야 한다.
• 픽업하는 동안에는 프로펠러가 작동되지 않도록 확인해야 하며, 다시 작동하기 전에 프로펠러 근처에 다이버가 아무도 없다는 확인을 해야 한다.


만약 다이버와 보트 운영자가 함께 주의한다면 프로펠러 부상과 사망 사고는 줄이거나 아예 없앨 수 있을 것이다.
DAN은 2018년 말까지 주로 소셜 매체(Facebook: DAN Asia Pacific, Blog: daninsider.org)를 이용하여 안전 캠페인을 진행할 것이다. 다시 보고 싶다면 www.danap.org/DAN diving safety/campaigns.php에서 찾을 수 있다.
우리는 여러분들이 캠페인을 지원하며 정보를 주변 다이버들과 공유할 것을 권장하며, 이를 통해서 불필요한 부상과 생명 손실을 함께 막을 수 있을 것이라 생각한다.




DAN Safety Campaign:
Propeller Injuries and Boat Awareness
By Scott Jamieson, DAN Asia-Pacific


Sadly, within the first four months of 2018 there have been at least three fatalities of divers/snorkellers caused by collision injuries from boat propellers; one each in Thailand, the Philippines and Indonesia. It is likely there were additional incidents, as many injuries often go unreported.
These figures are of great concern to DAN and should be of concern to all divers. We felt it was timely to revitalise a safety campaign that focuses on creating awareness of propeller safety.
Propeller injuries are unfortunately far too common in diving accident reports despite often being preventable. Many propeller incidents occur in remote locations where the medical facilities available to treat injuries sustained may be insufficient, and the licencing and regulating of boat drivers may be poorly enforced or does not exist. This is not to say that countries like Australia and New Zealand are immune to such incidents, reporting simply highlights a greater occurrence in other countries of the Asia-Pacific.
What are the main causes of propeller incidents?
1.Having reviewed reported incidents from the past ten years there seems to be four main categories of causes:
2.Boat operators unaware of divers in the area coupled with insufficient lookout for the conditions.
3.Boat operators attempting to move the boat while divers were nearby in the water.
4.Divers/snorkellers surfacing in the path of boat traffic, failing to use a flag or buoy, or undertaking diving activities in an area frequented by boats.


Divers being pushed into boat propellers by waves or currents.

These indicate the need for a two-pronged approach to increase the safety of divers/snorkellers in relation to propellers:
1. Working with divers/snorkellersto increase their awareness of strategies to avoid propeller incidents, such as:
*The use of clearly visible dive flags.
*The use of diver’s floatlines and/or SMBs.
*Being vigilant in avoiding areas with known boat traffic.
*Avoiding surfacing or swimming at the stern of the boat without the crew’s knowledge.

Ensuring divers follow crew instructions when attempting to board the vessel.

2. Reinforcing to boat operatorsthat they need to be diver aware, by:
*Having an adequate lookout at a high point to be able to see divers who will be low in the water;
*Recognising the different types of dive flags (and light signals at night), which indicate divers are in the vicinity.
*Being aware of the laws and regulations regarding exclusion zones and speed limits that surround ‘Diver Below’ warnings, if any. In the    absence of regulations, care and slow speeds are still required.
*Ensuring they do not have the propellers engaged while performing pick-ups; and receiving confirmation that all divers are clear of the propellers prior to re-engaging.


If divers and boat operators work together, propeller injuries and deaths can be reduced, even eliminated.
DAN will be running a safety and campaign until the end of 2018, predominantly on our socials (Facebook: DAN Asia Pacific, Blog: daninsider.org) If you miss anything you can find out more at www.danap.org/DAN_diving_safety/campaigns.php.
We encourage you to support the campaign and share the information provided with your diving friends so that we are all working together to prevent unnecessary injury and loss of life.
****
Diving Overseas? Don’t Leave Home Without DAN Protection.
Diving accident evacuation and treatment costs can be very expensive overseas so be prepared by becoming a Member of the Divers Alert Network.

What is the Divers Alert Network Asia-Pacific (DAN AP)?
DAN AP is a global network of not-for-profit, member-based organisation dedicated to improving diving safety for all divers. As part of its mission, DAN provides or funds 24-hour diving emergency hotlines throughout the world; offers emergency evacuation cover and dive injury insurance to members; provides diving medical information services; offers quality training in accident management including first aid and oxygen provision; collects data and reports on dive accidents; funds research into dive medicine and dive safety; and provides support for recompression chambers in remote locations.
As a diver, it's important to be prepared for unexpected diving accidents/illnesses. Being a Member of DAN means that wherever you live or dive around the world you have peace of mind knowing that DAN is available 24-hours a day, 7 days a week to assist in the event of an accident/illness.
DAN Coverage is an essentialpart of every diver's kit. If You are Not Yet a DAN Member, Join Today. Visit www.danap.org/korean.php
KOREAN NAVY HOTLINE NUMBER FOR DIVERS: 055-549-0912 (Within Korea Only)





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